جاده چالوس به سفرهای نوروزی می‌رسد؟

جاده چالوس یکی از محورهای پرتردد به ویژه در ایام نوروز، به دلیل رانش زمین در روز گذشته مسدود شد، اما صحبت‌های ضد و نقیضی درباره بازگشایی آن مطرح شده است.

به گزارش ایسنا، روز گذشته جاده چالوس به دلیل رانش بی سابقه به طول حدود ۱۰۰ متر و ایجاد شکاف عمیق مسدود شد و مشخص نیست بررسی‌های کارشناسی در این محدوده چه نتیجه‌ای را برای زمان و چگونگی بازگشایی محور چالوس تعیین خواهد کرد.

در شرایطی که رانش زمین در جاده چالوس برای اولین بار در سال‌ها و حتی می توان گفت دهه‌های گذشته اتفاق افتاده است، رضا اکبری – معاون راهداری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای – گفت: تلاش می‌کنیم تا قبل از ۲۵ اسفندماه و آغاز سفرهای نوروزی خرابی جاده را تعمیر کنیم و تا دو، سه روز آینده جاده چالوس تعمیر خواهد شد.

این اظهارات در حالی صورت گرفته که بر اساس بررسی‌های خبرنگار ایسنا از سازمان راهداری شکاف ایجاد شده در محدوده پل زنگوله محور چالوس آنقدر عمیق و بی سابقه است که هنوز کسی نمی داند عمق این شکاف چقدر بوده و احتمالا در کدام نقاط دیگر از محور چالوس می‌توان انتظار چنین اتفاقی را داشت.

بنابراین با توجه به در پیش بودن سفرهای نوروزی و اینکه محور چالوس همواره در تعطیلات به ویژه در ایام نوروز پرترافیک‌ترین محور مواصلاتی کشور می‌شود به نظر می رسد نمی‌توان این محور را تا قطعی شدن نتایج بررسی بازگشایی کرد. البته به گفته کارشناسان حتی اگر محور چالوس بازگشایی شود می‌تواند خطرآفرین باشد و بار ترافیکی سنگین در آن محدوده می‌تواند اتفاقات دیگری را رقم بزند.

البته فرهاد مهریاری – مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات و راهدارخانه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای- پیش از این درباره محور چالوس به ایسنا گفته بود که این محور  در نوع خودش و در زمانی که ساخته شده بی‌نظیر است و آن را باید با راه‌های مشابه‌ای که در دنیا ساخته شده مقایسه کنیم. شبیه به  این مسیر در چند نقطه اروپا از جمله آلمان و یونان و در آسیا و آمریکا وجود دارد، اما در حال حاضر اکثر این راه‌ها به جز تعداد معدودی از آن‌ها از زیر بار ترافیکی خارج شده‌اند و به عنوان نماد و قدمت راهسازی در کشور از آن‌ها نگه‌داری می‌شود.

وی افزود: یکی از راهکارها برای حفاظت از محور چالوس این است که بتوانیم محدودیت‌های عبور و مرور بیشتری در آن اعمال کنیم که البته طی سالیان گذشته این اتفاق تا حدودی رخ داده و به عنوان مثال عبور و مرور برای تریلی‌ها و اتوبوس‌ها با ممنوعیت و محدودیت‌های بسیاری مواجه شده است. البته باید سعی کنیم تا در زمان‌هایی که بارش‌های سنگین، طوفان یا بهمن در این محور رخ می‌دهد،  عبور و مرور در آن را قطع کنیم تا برف روبی، نمک‌پاشی و دیگر اقداماتی که در نهایت به این محور آسیب می‌رساند در آن اتفاق نیافتد. چرا که هر گونه تغییر و دست بردن در این جاده می‌تواند آسیب‌زا باشد.

مدیرکل دفتر مدیریت بحران و تجهیز ماشین‌آلات و راهدارخانه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد:  البته روسازی و به‌سازی محور چالوس برای استفاده تا بهره‌برداری کامل از آزادراه تهران-شمال می‌تواند یکی از راهکارهای کوتاه مدت باشد اما در شرایط کنونی این کار به ازای هر کیلومتر به حدود یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و در حال حاضر حدود ۷۰ کیلومتر از این محور نیاز به اجرای این عملیات دارد.

با توجه به این وضعیت بهتر است مسئولان سازمان راهداری و حتی مردم قید جاده چالوس را در ایام نوروز بزنند و از محورهای جایگزین مثل فیروزکوه و حتی محور قزوین-رشت استفاده کنند تا مخاطره و حادثه جبران ناپذیری در ایام نوروز امسال به وقوع نپیوندد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید